Հայոց Ցեղասպանության ճանաչման խնդրին սովորաբար անդրադառնում են հերթական տարելիցի օրերին միայն, մինչդեռ խնդիրն իրականում արդիական է ամեն օր, ամեն ժամ: 2015-ը սարերի ետևում չէ, և ավելորդ է մեկնաբանել, թե որքան կարևոր ու անհրաժեշտ է պատշաճ կերպով պատրաստվել Ցեղասպանության 100-ամյա տարելիցին: Թուրքական քարոզչության, մեր կողմից իրականացվող քայլերի, Հայոց Ցեղասպանությունը ճանաչած թուրք մտավորականության դերի և այլ հարցերի շուրջ ASEKOSE.am-ի թղթակիցը զրուցել է թուրքագետ Արտակ Շաքարյանի հետ:
- Թուրքիան պատրաստվում է 2015-ին նշել Գալիպոլիի ճակատամարտի 100-րդ տարին: Ո՞րն է նպատակը: Միգուցե փորձ է արվում հանրության ուշադրությունը շեղե՞լ Հայոց Ցեղասպանության 100-ամյա տարելիցից:
-Նախևառաջ, դա հաղթանակ էր նրանց համար: Թուրքերն այդ ճակատամարտում հաղթել են բրիտանացիներին, ինչը թուրք ինքնության համար շատ կարևոր է: Գալիպոլիի ճակատամարտը նույն կարևորությունն ունի թուրքերի համար, ինչ մեզ համար` Սարդարապատը: Սակայն նրանք նաև միշտ փորձել են ցույց տալ, որ 1915-ը ոչ միայն հայերի կորուստների տարի է եղել, այլև շատ թուրք զինվորներ են զոհվել, իրենք էլ կորուստներ են կրել: Դա փորձում են անընդհատ շեշտել` հավասարության բերելով Ցեղասպանության զոհերի և թուրք զինվորների քանակը: Փորձում են ևս մեկ անգամ շեշտադրել ու միջազգային հանրությանն ապացուցել, որ այդ թվականին իրենք էլ են զոհվել, կոտորվել, ուստի հայերի հետ տեղի ունեցածը պատերազմական իրավիճակի կորուստներ են. և եթե միջազգային հանրությունը հարգում է հայերի հիշտակը, պիտի հարգի նաև թուրքերի հիշատակը:
Բրիտանացիները պարտվեցին Գալիպոլիի ճակատամարտում, իսկ նրանց բանակի հիմնական կազմը եղել են նորզելանդացիներ և ավստրալացիներ, հիմնականում նրանք են զոհեր տվել, և ապրլիլ 25-ը նրանց զոհերի հիշատակի օրն է: Այսօր, երբ փորձում ենք google-ում փնտրել 2015թ, 100-ամյակ, ոչ թե Հայոց Ցեղասպանության 100-ամյակի մասին տեղեկատվությունն ենք առաջինը տեսնում, այլ Գալիպոլիի:
-Դա կարելի՞ է համարել մեր թերացումը: Մեր քայլերն առհասարակ ինչպե՞ս եք գնահատում, ինչպե՞ս ենք պատրաստվում 2015-ին:
-Մենք իներցիայով ենք առաջ գնում, կոնկրետ ջանքեր չենք թափում պատրաստվելու հարցում: Գուցե զբաղված էինք ընտրություններով, գուցե կփորձենք վատ սովորող ուսանողի նման ամեն ինչ անել վերջին պահին: Բայց ամեն դեպքում` մեր քայլերը ես բավարար եմ գնահատում, ոչ թե լավ ու գերազանց: Իհարկե, ինչ-որ քայլեր արվում են, Ցեղասպանության թանգարանն աշխատում է, արխիվները հարատարակումներ անում են, բայց, ամեն դեպքում, կարծում եմ` անհրաժեշտ էր ավելի մեծ մասշտաբով աշխատանքներ տանել: Շեշտը դնել ոչ միայն խորության, այլև լայնության վրա: Տարբեր լեզուներով գրքեր, հոդվածներ հրատարակել: Լրատվամիջոցներից զատ` սոցիալական ցանցերը ևս բավական ազդեցիկ են, նաև բլոգոսֆերայում աշխատանքն է ավելի էական: Լրատվամիջոցների` մասնավորապես CNN-ի, BBC-ի հետ աշխատանքն եմ կարևորում: Օրինակ` այս տարի ես ակնկալում էի, որ ռուսական հեռուստաալիքներով ռուսալեզու ֆիլմեր կլինեն: Այս հարցում բնականաբար ռուսներին չեմ մեղադրում, մենք պետք է մտածեինք, վճարեինք ֆիլմերի հեռարձակման համար, ջանքեր թափեինք, չեմ կարծում եմ, որ արվել էր որևէ բան: Մենք մինչև հիմա Ցեղասպանության ճանաչման հարցում առաջ ենք գնացել իներցիայով: Ցավոք, 2015-ին էլ մոտենում ենք իներցիայով, հավելյալ ջանք չենք թափում:
- Կարծում եք` արդեն տանու՞լ ենք տվել և այս մեկ տարվա ընթացքում ոչինչ չե՞նք հասցնի:
- Այն ճոխ, փառավոր հարյուրամյա հիշատակության տարին, որ այսօր հասարակությունն ակնկալում է, մենք դրան չենք հասնի: Իսկ հասարկությունը ոչ թե հերթական կոնֆերանսների ու գրքերի է սպասում, այլ հուժկու հարված է ակնկալում, իսկ այդ հուժկու հարվածը չի լինի, ինչը կարող է նաև հիասթափություն առաջացնել: Ամեն դեպքում հարյուրամյակն ավարտ չէ, այլ մի փուլի սկիզբ: Պետք է շարունակենք պահանջատիրության գործընթացը:
- Իրականում` առաջինը մենք պետք է քայլեր մշակենք, սակայն տպավորությունն այնպիսին է, որ մենք ընդամենը պատասխանում ենք, անընդհատ հակազդելու ելքեր ենք փնտրում:
-Եթե վերլուծենք հայ-թուրքական պատմությունը, ցավոք, մենք հիմնականում միշտ փորձել ենք պատասխանել: Օրինակ` Ախթամարի վանքը թուրքերը վերաբացում են, մենք մտածում ենք` մասնացե՞լ , թե՞ ոչ, և այսպես շարունակ: Երևի թե ֆուտբոլային դիվանագիտությունից բացի, որ հայկական նախաձեռնություն էր, մնացած զարգացումներում մենք հիմնականում պատասխանել ենք:
- Ո՞րն է Մեծ Եղեռնն արդեն ճանաչած թուրք մտավորականության դերը Ցեղասպանության ճանաչման հարցում:
- Նրանց դերը մեծ է: Նրանք անում են այն, ինչ մենք չենք կարողանում անել. թուքերենով անգլերենով գրքեր են հրատարակում, որոնք ապացուցում են Ցեղասպանության եղելությունը, դատապարտում են: Թուրք հասարակությունը տեսնում է, որ Ցեղասպանության մասին հայերից զատ` նաև իրենց ազգակիցներն են խոսում: Ուստի մտավորականները կարևոր դերակատարում ունեն: Բայց չի կարելի թողնել նրանց քմահաճույքին: Ի վերջո նրանք այդ երկրի քաղաքացի են: Նրանք դա անում են ոչ թե նրա համար,որ ատում են թուրքերին, կամ սիրահարված են Հայաստանին, այլ գտնում են, որ ճանաչումը թուրք ժողովրդի զարգացման ճիշտ ուղին է: Ուստի ակնկալել, որ նրանք կգնան մինչև վերջ և ճանաչումից զատ կքննարկեն նաև տարածքային փոխհատուցման խնդիր, իրատեսական չէ: Մենք, ցավոք, բավարավում ենք նրանց գոյությամբ, ծափահարում ենք, բայց չենք ավելացնում նրանց արածին:
- Օրերս համացանցում տարածում էր գտել Գալիպոլիի պատերազմի հերոս կապիտան Սարգիս Թորոսյանի մասին պատմությունը: Նման պատմությունները նախադեպեր ունե՞ն:
- Կպիտան Թորոսյանի պատմությունը ևս վեր է հանել թուրք պատմաբանը, տարածել է թուրք պատմաբանը: Հնարավոր է, որ կան նախադեպեր, սակայն ոչ ոք չի ուսումնասիրում: Եթե խորությամբ ուսումնասիրեն, ապա նման պատմություններ անշուշտ կգտնեն: Մարդկանց վրա ավելի շատ ազդում է մարդկային պատմությունը, որը հիմք է տալիս ավելի անձնական ընդունելու և ավելի խորքային մտածելու դրա մասին: Եթե մենք կարողանանք կապիտան Թորոսյանի պատմությունը վերածել գեղարվեստական ֆիլմի, դա կլինի միջազգային հանրության վրա ազդելու ևս մեկ քայլ:
Հարցազրույցը` Հասմիկ Գյոզալյանի