▲ Դեպի վեր

lang.iso lang.iso lang.iso

Լեոնիդն ու Մոնթեն են հայի տեսակը, ոչ թե «ջիպազգիները». Սա պիտի մատուցվի հայ երիտասարդին

Այսօր իրականացվող մշակութային քաղաքականության,  թերությունների ու բացերի, առկա խնդիրների, ազգային մշակույթին ուղղված  մարտահրավերների, մտավորականության դերի և այլ հարցերի շուրջ ASEKOSE.am-ի թղթակիցը զրուցել է «Կարին» ազգագրական երգի-պարի համույթի գեղարվեստական ղեկավար Գագիկ Գինոսյանի հետ.

-Խոսենք մեր երկրի մշակութային քաղաքականության մասին: Տպավորությունն այնպիսին է, որ այսօր ամեն կերպ հետին պլան են  մղվում ազգային մշակույթը, ազգային արժեքները, փոխարենը մեզ հրամցվում են կեղծ արժեքներ: Ո՞վ է այս ամենի պատասխանատուն:

-Ամեն ինչի գլխավոր պատասխանատուն`  բոլոր ասպարեզներում, հանրապետության նախագահն է: Ինչպես նախագահն ի պաշտոնե ՀՀ ԶՈւ գերագույն գլխավոր հրամանատարն է, նույն կտրվածքով, նույն տեսանկյունով պիտի ընդունենք, որ հայ մշակույթի տերն ու պաշտպանը, քաղաքականություն որոշողը երկրի նախագահն է: Շատ բան կախված է ընդամենը ինչ-ինչ դրսևորումներից:

Մի անգամ արդեն ասել եմ այս մասին՝ Երևան քաղաքի տոնին երեք կիսաբարո ռուս աղջիկներ  ելույթ ունեցան, կաթողիկոսի և նախագահի ներկայությամբ երգեցին ինչ-որ անհասկանալի երգ, որը չգիտես ինչ կապ ունի մեր մայրաքաղաքի  տոնի հետ,  և քաղաքական ամբողջ վերնախավի կողմից ծափողջույնների արժանացան: Եթե հանկարծ ՀՀ նախագահը և կաթողիկոսը իրենք իրենց թույլ տային մի փոքր  հադուգն լինել և ցուցադրական կերպով հեռանային՝ որպես բողոք կամ դադարեցնել տային  այդ համերգը, որն ի դեպ կառավարական էր, եթե գոնե մի անգամ ցուցադրվեր երկրի քաղաքական էլիտայի՝ հակամշակույթի բեմ սողսկելն արգելելու կամքը, հաջորդ անգամ կազմակերպիչները դժվար թե հանդգնեին նման բան անել: Խոսքս գոնե այն համերգների մասին է, որոնք պետական-կառավաչական համերգներ են և պետական հովանավորչություն ունեն: Նման վարվելակերպը մեծ դաս կլիներ: Հենց այստեղից սկսվում է այն ամենն,  ինչը հետո վերածվում  է մշակութային խառնաշփոթի և մշակութային սրբապղծության:

-«Էրեբունի-Երևան 2795»-ի միջոցառումների շրջանակներում  ազգագրական համերգներ նախատեսվա՞ծ են:

 -Ազգային խմբերը մի օր ելույթ են  ունենալու Էրեբունի թանգարանի մոտ, հաջորդ օրը՝ Մաշտոցի պողոտայում: Ինչպես  ամեն տարի, այս տարի էլ Հանրապետության հրապարակում ազգագրական խմբերը ելույթ չեն ունենա: 

 Ես Նունե Եսայանի դեմ ոչինչ չունեմ, բայց ինչու՞ պետք է Հանրապետության  Անկախության օրը նշվի մեկ երգչուհով,  ինչու՞ պիտի  Սահակ Սահակյանի ձայնը չլինի, ինչու՞ պիտի հատիկ-հատիկ ընտրված չլինի բեմական խոսքը: Այդ համերգը կարող էր երկու շաբաթ շուտ լիներ, կամ ուշ, ասելիքը չէր փոխվի: Հանրապետության Անկախության տոնն այդպես էլ ժողովրդինը չի դառնում նաև այդպիսի միջոցառումների պատճառով: Այդ համերգն Անկախության հետ կապված ասելիք չուներ: Ասելիքը շատ ավելի խորը պիտի լիներ՝ Անկախության գաղափարի մատուցումը՝  աճող սերնդին: Նոր դաստիարակվող, հայեցի կերպարանք ստացող և վաղվա՝ ոչ թե  անձնագրով, այլ իրական հոգեկերտվածքով ՀՀ քաղաքացի  դարձող երիտասարդի համար ավելի քան կարևոր է, որ լսի բեմից հնչող խոսքը, թե ինչու է կարևոր Հայաստանի անկախությունը: Ի վերջո,  անկախությունն  ինքնանպատակ չէ: Լինելով բացարձակ արժեք՝ այն ինքնանպատակ լինել չի կարող: Նպատակն  անկախությունն ինքը չէ, այլ ազգի  անկախ գոյատևումն  ու անվտանգ կենսագործունեությունը: Անկախությունը պետք է ծառայի ազգին: Իսկ ազգը լքում է հայրենիքը, այսօր արտագաղթն ավելի է ուռճանում:  Հայեցի դաստիարակություն չկա:  Անկախության տարիներին պիտի զարգանար հայ մարդու տեսակը, անկախությունը պիտի հայ մարդուն բերեր ինքնահարգանքի: Հայը պիտի չամաչի իր տեսակի համար, երվրոպաներում չփորձի թաքցնել, թե ով է ազգությամբ, այլ հպարտություն ապրի իր ծագումնաբանության համար: Նա պիտի հասկանա, նրան պիտի մատուցեն, որ  Մաշտոցն է հայը, ոչ թե Արմենչիկը, Արման Հովհաննիսյանը, Թաթան  ու Վլեն: Որ Լեոնիդ  Ազգալդյանն ու Մոնթե Մելքոնյանն են հայը, ոչ թե «ջիպազգիները»: Եթե դա չես մատուցում  հայ երիտասարդին, նա մեծանում է այլ արժեքներով: Եթե նույնիսկ ինչ-որ  բաներ իշխանավորների վերահսկողությունից դուրս են և չեն կարողանում կարգավորել, ապա գոնե իրենց պահվածքով պիտի ցույց տան, թե ինչն է կարևոր: Եթե  երկրում գերիշխում է օլիգարխիկ համակարգը,  փոխարենը գոնե խոսքով դպրոցում, մշակույթով պիտի իրական արժեքներ մատուցվեն: Որպեսզի երիտասարդը դրան ձգտի,  ոչ թե ցանկանա դառնալ  օլիգարխ: Որ ձգտի Կոմիտաս դառնալ, ոչ թե ջիպավոր: Փորձի Նժդեհի նման  գաղափարի մարտիկ դառնալ, ոչ թե գրպանի մարտիկ: Երիտասարդ սերնդին դաստիարակել է պետք:

Այսօր մեր կողքին ունենք հերոսներ, որոնց չենք նկատում, փոխարենն այսօրվա հերոսները  սերիալային գողականներն ու օլիգարխներ են: 20 և ավել անկախության տարիներին մենք կերտել ենք  2-3 հայրենասիրական գեղարվեստական ֆիլմեր, որոնք ավելի քան սրբապղծություն են:  Նժդեհը հերթական զինվորիկի պահվածք ունի և անգամ անգամ գաղափարներն են սխալ  ներկայացված:

Ընդամնեը գաղափարական կամք է պետք, վեր կանգնել,  կոշտ դիրքորոշում ունենալ: Վերադառնանք այդ համերգին.  համայն հայության մայրաքաղաքի տոնին բեմ է բարձրանում մի խումբ,  հայտարարում որ նվիրում է  աշխարհի բոլոր ազգերի հիթը և երգում  «Հավանա գիլա»: Պատկերացրեք Թել-Ավիվում կամ  բարեկամ Մոսկվայում հայերը համարձակվեն նման  բան անել: Խեղկատակությունն այն է, որ մենք հանդուրժում ենք այդ ամենը:  Իսկ կազմակերպիչները նոր պաշտոն են ստանում: Մեր նախորդ նախագահն իր պաշտոնական հյուրերին տանում էր ջազ լսելու: Ոչ ոք  իրավունք չունի ինքը որոշելու թե ինչ արարողակարգ պիտի լինի իմ երկրի, իմ պետության համար: Որևէ մեկը իմ երկրի հյուրին ջազ հրամցնելու իրավունք չունի: Ձեր անձնական հյուրերին տարեք ուր ուզում եք: Ասեք՝ ո՞ր երկիրը 4-րդ դարի շարականներ ունի, իսկ մենք հրամցնում ենք մեկ դար առաջ ստեղծված ինչ-որ կապկված ջազ: Ջազին դեմ չեմ: Եթե դա լիներ  ընդհանուր համերգ և եթե հայկական ջազը ներկայացված լիներ, քավ լիցի, ես դեմ չեմ լինի:

-Ազգային դիմագծից հեռանալու պատճառը մեզանում նաև  ճանաչողութան խնդիրն է: Հատկապես  երիտասարդ սերունդը  չի  ճանաչում ազգային մշակույթը, հետևաբար հեռանում է:  Հրաշալի օրինակը «Կարինի» բաց դասերն են: Մեկ անգամ ներկա գտնվողն այլևս չի կարող հեռանալ: Ազգային արժեքները ճանաչելի դարձնելու խնդրում ո՞ր  օղակներն են թերանում: Կխնդրեի խոսել հատկապես  հեռուստատեսության դերի մասին:

- Մեզանում ոչ միայն չճանաչելու խնդիր կա, այլև հակագովազդի: Հիմա ավելի զգուշավոր են, բայց ինչ-որ մեկը եթերից կարող էր ասել՝ հա լավ ինչքան պիտի քրջ ու փալասով պարեք, կամ՝ հա լավ ինչքան պիտի  Կոմիտասի տակ պարեք՝ չհասկանալով որ Կոմիտասի տակ չեն պարում,  այլ մեղեդու ներքո: Ուրեմն՝ հազարամյակներ շարունակ հայ մարդը կարողացել է իր մշակույթվ բավարարվել ու հանկարծ այսօր հասկացանք, որ  ոչ թե մեր հազարամյակների մշակույթը պիտի մեզ  ուղեկցի, այլ հարյուր տարի առաջ ստեղծված  ինչ-որ կիսագրագետ ազգերի մշակու՞յթ, որը մեզ հրամցնում են՝ թաքուն ներարկելով մեր երակների մեջ: Իրական սնունդը հասկացող մարդը թմրեցնող բաներով չի տարվում: Ցավոք, մենք ցույց չենք տալիս իրական սնունդը: Մենք կարող ենք ծաղրել Կոմիտասին:  Մի անգամ մի երաժշտական ձևավորող  հեռուստաալիքներից մեկով ասում էր՝ իսկ ով է ասել, որ Կոմիտասը  կարող է ինձ կաղապարել և  ասել, որ ես չպետք է կլկլացնեմ: Իսկ ինչ-որ մեկն ասում էր, որ եթե Սայաթ-Նովային  ազգը ճանաչի, կդադարի հարգել Կոմիտասին:

Երբ անկախ հեռուստաընկերությանը դիմում ես որևէ հարցով, ասում են՝ մենք չափորոշիչներ ունենք, որոնց մեջ պիտի տեղավորվենք: Մեզ կաղապրել են, մեզ պարտադրել են: Միգուցե  անկախ հեռուստաընկերությունների հանձնաժողո՞վը անելիք ունի, որ նոր չափորոշիչներ որոշի:

Մենք պարտադրեցինք, որ բոլոր հեռուստաընկերություններն ազգային օրհներգը, դրոշն ու զինանաշանաը ցուցադրեն՝ գոնե երկու անգամ: Մինչ այդ տեսնում էինք միայն ընտրություններից առաջ: Պարտադրեցինք մինչև ժամը 12-ը բաց տեսարանով ֆիլմեր չցուցադրել: Ոմանք կարող են ասել՝ դա էլ մարդու իրավուքնների ոտնահարում է: Պետք է հասկանանք ինչն է  վնասակար մեզ համար:  Այն ամենն, ինչը կազմալուծում  է երկիրը,  պիտի պտականորեն վերահսկվի, ազգային անվտագության խնդիր լինի,այդ թվում՝ եթերը: Միգուցե Ազգային անվտանգությունը պիտի թելադրի այն կետերը, որոնք չպիտի եթեր հեռարձակվեն և ապականեն հայ մարդու հոգեբանությունը:

-Այս իրավիճակում որն է հայ մտավորականի դերը այսօր: Դուք Ձերը Ձեր օրինակով ցույց եք տալիս...

-Բոլոր  իրավիճակներում մտավորականի դերը նույնն է:  Դա շատ լավ բանաձևել է Նժդեհը. «Ազգի ճակատագրի դարբինը մտավորականությունն է: Ցավոք,  այսօր դարբնի ձեռքից և «սալն» են խլել, և  «մուրճը»:  Եվ հաճախ սեփական մատները ջարդելով,  սեփական գուխը ջարդելով,   ոգին ջարդելով՝  հայ մտավորականը  փորձում է կռել ազատ լինելու կամքը: Կռել՝ առանց սեփական գործիք ունենալու: Մեր տարբեր իշանավորներ այնպես արեցին, որ մտավորականությունը հեռանա Հայաստանից: Փոշիացրին մտավորականությանը: Անկախ Հայաստանի իշխանություններին պատմությունը միգուցե ամեն ինչ ների, բացի մտավորականների փոշիացումից և երիտասարդների կուսակցականացումից: Առաջին ԱԺ տեղակալ Արա Սահակայանին երբ հարցրել են՝ մտավորականությունը հեռանում է, Դուք ի՞նչ եք մտածում, պատասխանել է՝  ավելի լավ՝ նորերի համար տեղ կբացվի: Մերօրյա վարչապետն էլ  հայտարարում էր՝  խելացի մասսան թող հեռանա, որ հեղափոխություն չլինի: Մյասնիկյանը հատիկ-հատիկ հավաքեց մտավորականությանը, ոչ թե որպեսզի ցույց տա,  որ մտավորական ունի, ոչ թե ասի՝ ընտրությունների ժամանակ կխոսես իմ մասին, ինձ կգովերգես, նա բերեց Թամանյանին  և կոնստրուկտորական բյուրո բացեց, որպեսզի ոչ միայն կարողանար Երևանը կառուցեր, այլ ստեղծեր ճարտարապետական դպրոցը, որ մինչ օրս չեն կարողանում ոչնչացնել: Բերեց Սպենդիարյանին, ով ստեղծեց կոմպոզիտարական դպրոց,  Մարտիրոս Սարյանին, ով ստեղծեց նկարչական դպրոց:  Այսօր, ինչքան հեռաում են մտավորականները, մնացողների բեռը ծանրանում է: Բայց պիտի Նժդեհի գաղափարներից կրկին օգտվեմ՝  կգերադասեի Դիոգենեսի նման բավարարվել տակառով, քան Արիստիպոսի նման հացկատակ լինել թագավորական սեղաններին: Շատերը, ցավոք, ճարահատյալ դարձան պալատական երգիչներ:

Հարցազրույցը՝ Հասմիկ Գյոզալյանի

Վերահրապարակումներում` մտքերն ու ինֆորմացիան կարող են չհամընկնել խմբագրության տեսակետի հետ: Ձեր տեսակետը կամ հերքումը կարող եք ուղարկել info@asekose.am-ին
Հասարակություն ավելին